OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE RENK KAVRAMI ÖĞRETİM AŞAMALARI

Merhaba; okul öncesi dönemde renk kavramı her zaman karşılaştığımız bir konu… Bu yazımda konuya, şöyle tabir-i caiz ise tepeden bir dalış ile biraz tecrübe biraz bilgi birazda etkinlik paylaşmış olacağım.

Birinci Aşama:

Renk kavramı verilirken önce çocukların kavram olarak renk nedir? Sorusunun cevabını bilip bilmediğine bakmak gerekir.

Renk kavramı ile ilk defa karşılaşan bir çocuğa öğretmeni kırmızı dediğinde çocuk anlamsız bakışlar sergileyebilir bu durumda çocuğumuzun renk kavramını bilip bilmediğini sorgulamamız gerekir. Kırmızı yerine “kırmızı renk çiçek” dediğimizde çocuk yine anlamsız bakışlar sergiliyorsa o zaman anlarız ki bizim çocuğumuz renk kavramının ne olduğunu bilmiyor. O zaman yapmamız veya yapmamamız gereken ne peki bu konuda öğretmen için olumsuz bir örnek diyalog örneği görelim

Öğretmen : Elmalar kırmızı

Çocuk : Öğretmenim kırmızı ne demek,

Öğretmen : Kırmızı çileğin rengi işte

Çocuk : hımm, öğretmenim nasıl renk oluyor, renk ne demek

Öğretmen : Rennnkkk rengi işte bak dışı kırmızı bu da sarı…

Örneğimizde de görüldüğü gibi öğretmen kavramı somutlaştırmaya çalışmış ama işin temelinde olan elmalar yada çilekler değil, temelde olan kavramın temel mantığının çocuğun zihnine yerleşmemiş olması. Peki renk kavramının temellerini çocuğun zihnine nasıl yerleştirebilir. En basit yolla ve en çarpıcı olarak. İşte bu noktada bir anahtar kelime işimizi görüyor “………… ile boyanmış” şimdi de bu olayı anlatan bir öğretmen öğrenci diyaloguna bakalım isterseniz.

Öğretmen : Elmalar kırmızı

Çocuk : Öğretmenim kırmızı ne demek,

Öğretmen : Kırmızı boyası demek yani Elmalar “kırmızı ile boyanmış”

Çocuk : Hımm, kim boyamış öğretmenim

Öğretmen : Kırmızı elmanın rengi, elmalar boyalı büyüyor

Çocuk : Öğretmenim elmalar hep kırmızı mı olur

Öğretmen : Hayır, farklı renk olanları da var.

Birinci aşamada, renk kavramının çocuğun zihninde somutlaştırılarak transfer edilmesi için “boyanmış” kelimesini kullandık.

İkinci Aşama:

Kavram olarak rengi çocuğun içselleştirmesini sağladıktan sonra sırası ile hangi renkleri nasıl yöntemler kullanarak öğretebiliriz. Biraz da bunlara bakalım.

Çocuklarda renk kavramının öğretilmesinde sıralama ana renklerden ara renklere doğru olabildiği gibi çocuğun çevresinde çokça bulunan “siyah, beyaz” renklerinden de başlanılabilir.

Renk öğretim sırası şu şekilde olmalı;

Kırmızı

Sarı

Mavi

Yeşil

Siyah

Beyaz

Renklerin öğretilmesi için örnek birkaç etkinlik vereceğim bu örnekleri her renge göre değiştirerek uygulayabilirsiniz.

Sanat etkinliği

Kırmızı renk el baskısı

Örnek drama

Kocaman kırmızı çilekler ülkesi (yaratıcılığı size bırakmak için açıklanmamıştır.)

Örnek deney

Suluboya ile suyun boyanması

Örnek anadil etkinliği

Bilmeceler – renkler ülkesine yolculuk masalı (yaratıcılığı size bırakmak için açıklanmamıştır.)

Örnek oyun etkinliği

Renk satıcıları ( sınıftaki çocukların 1/5’inin standı olur ve her çocuğun standında farklı renklerden giysiler olur. Mesela kırmızı penye, sarı kazak gibi… Diğer çocuklar satıcının yanına gelerek satın almak istediği kıyafeti ve o kıyafetin rengini söyler ve satın alır. Tüm kıyafetler satılınca satın alan çocuklar bir defile düzenleyerek kıyafetleri tanıtır. Öğretmende sunuculuk yaparak “şimdi de sahnede ışıl ışıl parlayan kırmızı hırkası ile tuğbaaaa”

Üçüncü Aşama:

Son aşamayı bir oyunla bitirelim isterseniz. Oyunumuzun adı “Renk Yolu”

Öğretmen sınıfın zeminine daha önceden hazırlamış olduğu renkli daireleri düzensiz bir şekilde dizerek yol yapar. Sonra sıra ile çocuklardan öğretmenin söylediği renklere basarak yolu tamamlamalarını ister. Tüm renkleri bilerek yolu tamamlayan çocuğun yüzüne yüz boyası ile gökkuşağı yapılır. Gün sonunda yolu tamamlayamayan çocuklara da gökkuşağı yapmak size kalmış.

Tamer UZUNER

Eğitimci – Yazar

One Response to “OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE RENK KAVRAMI ÖĞRETİM AŞAMALARI”

Leave a Reply